Eestimaa karged ilmastikuolud ja kohati suhteliselt tihe liiklus on osasid meie riigi ja kohalikke teid ning tänavaid üsna korralikult räsinud. Mõned lõigud on muutunud auklikuks möödunud talvega, teised ootavad parandamist kauem. Osa on juba ka korda tehtud.
Siiski tuleb mõista, et kõiki auke päevaga ära ei lapi, selleks puuduvad lihtsalt võimalused. Küll aga teeb riik omalt poolt nii palju kui tänases keerulises majanduslikus olukorras saab, et võimalikult suur osa riigimaanteedest, kuid ka kohalikest teedest saaks korda.
Vabariigi valitsus kinnitas aprillikuu esimesel poolel riigimaanteede teehoiukava aastateks 2010-2013, mille aastaseks mahuks on ca 4 miljardit krooni. Kokku puudutab see 16 000 km riigimaanteid. Läänemaale tuleb järgnevate aastatega üle 200 miljoni krooni teederaha.
Põhimaanteede rahastamiskavva kuuluvad Läänemaa teedest Risti-Virtsu (11 km Laiküla-Hälvati lõik) ning Ääsmäe-Haapsalu-Rohuküla maantee (Rannaküla-Haapsalu ning Risti-Palivere lõigud kogupikkusega 16 km).
Nimetatud projektide kogumaksumus on 150 miljonit krooni. Rannaküla-Haapsalu lõigu remont on peagi algamas ning loodetavasti valmib sügisel. Lisaks maanteele rajatakse ka Haapsalu-Silma lõigule kergliiklustee, millel saab kahtlemata olema oma osa läänlaste tervisespordi harrastamisele kaasaaitamisel.
Ülejäänud projektide rahastamine on kavandatud aastatesse 2011-2013. Risti-Palivere 10 km lõigu ehitust ja remonti on plaanis rahastada 2013. aastal mahus 37 miljonit krooni.
Läänemaal asuvaid väiksemaid kõrvalmaanteesid (ca 18 km ulatuses) rahastatakse nelja aasta jooksul 33 miljoni krooniga.
Ettevõtlust toetava infrastruktuuri ehitamisel toetatakse meie maakonna põhimaanteedest Ääsmäe-Haapsalu-Rohuküla lõiku ning Rohuküla sadamatee laiendust 21 miljoni krooniga.
Veebruarikuus kinnitas valitsus ka avalikult kasutatavate kohalike teede rahade jaotuse käesolevaks aastaks kogumahus 178 miljonit krooni, millest Läänemaale eraldati üle 7 miljoni krooni. Haapsalu linn ja Lihula vald said kumbki ca 1,1 miljonit krooni, 900 000 sai Ridala vald. Ülejäänud omavalitsustele eraldatavad summad jäid 600 000 ja 150 000 krooni vahele.
Loetletud projektidele lisanduvad omavalitsuste endi investeeringud kohalikesse teedesse ja tänavatesse.
Järgneva nelja aastaga investeerib riik Läänemaa teede ehitusse ja remonti üle 200 miljoni krooni, mis parandab märkimisväärselt siinsete teede seisukorda. Kindlasti jääb ka peale nende investeeringute tegemist meie maakonda veel mitmeid oma järge ootavaid teid ja tänavaid, kuid me pingutame ühes siinsete kohalike omavalitsustega selle nimel, et järg võimalikult kiiresti ka nendeni jõuaks.
Lauri Luik
Riigikogu liige